maanantai 24. maaliskuuta 2014

Tuolin selkänoja


Tuolin selkänojaan tein liitutaulumaalin, ruskean maalin ja saumauslaastijauheen sekoituksesta. 

Tuolin istuinosa




Tuolin istuinosa pohjamaalattiin mustalla Otexilla. Ja sen kuivuttuaa pintaan levitettiin poltetun umbran värisellä akryylivärillä (johon oli sekoitettu Laseraa)epämääräisiä pyöreitä kuvioita. Kerry Skinnerin kirjan ohjeiden mukaan levitys olisi pitänyt tehdä pesusienellä, mutta tekemäni koelevyn mukaan "pullasudilla" sai paremman pinnan. Märkää pintaa voi hiertää levittämisen jälkeen nukkaamattomalla rätillä ja töpöttää halutessaan lisää väriä.

On hyvä jos pohjan väri näkyy tai kuultaa paikka paikoin.

Seuraava kerros tehdään samalla tavoin, mutta värinä kuparin väristä maalia.










torstai 20. maaliskuuta 2014

Tuoli-projekti edistyy

Vanha maali poistettu ja pinta hiottu. Terävät kulmat on myös pyöristetty.

Maalaamisen aloitin vaikeimmista kohdista, eli "sisäkulmista" ja alapuolista. Helpoimmat eli päälipinnat maalataan viimeiseksi

Tässä kertaalleen pohjamaalattuna. Maalina käytin mustaa Otexia, koska pinnasta tulee "hieman" erikoinen niin tartuntapohjamaali on tarpeellinen.

Marmoroitu kipsikoriste


Kipsikoristeen voi myös marmoroida. Pohjamaalina valkoista Otexia. Kuviointi on tehty taiteilijaööljyväreillä.

maanantai 17. maaliskuuta 2014

Ruosteinen rauta

Tähänkin työhön sain idean Kerry Skinnerin kirjasta. 

Toteutus lähti tummanharmaasta pohjasta, mutta mielestäni pohja voi olla ruskea tai mustakin. Siihen tehtiin pesusienellä poltetun umban ja kuparin värisiä läiskiä. Pyörivää, hiertävää liikettä sekä myös töpötystä/painelua. 



Tässä lisättiin hopean värisellä maalillä läiskiä.


Sekä liitujauhoa märälle pinnalle.

Ylimääräinen liitu harjattiin ja pinnalle pirskotettiin kuparin ja poltetun umbran värisiä maaleja.
En vielä ollut tähän loppu tulokseen tyytyväinen sillä nuo hopeat olivat liian saman kokoisia keskenään ja liian säännöllisiä. Joten töpöttelin vielä poltettua umbraa melkein koko pinnalle. 

Tärkeintä tässä on jälleen kerran kerroksisuus, imitointi näyttää aidolta kun siihen saadaan syvyyttä.


Kipsikoristeen maalaus



Teimme koulussa kipsivaloksia, joihin sai tehdä vapaavalintaisen pintakäsittelyn. Koska meikäläinen harvemmin menee siitä mistä aita on matalin, tein siitä malakiitin. Vieruskaveri katsoi väkertämistäni hetken ja huudahti "Hullu! Teiks sää siit malakiitin!?" No näin pääsi käymään.

Työt pohjamaalattiin Otexilla ja maalattiin taiteilijaöljyväreillä. Kuvioiden tekeminen oli haastavaa pinnan epätasaisuuden vuoksi, mutta kohtuu tyytyväinen olen lopputulokseen.  Pari kerrosta vielä kiiltävää lakkaa (esim. Helo 90), ja koristeet voi ripustaa vaikka seinälle.

Kilpikonnankuori + mahonki

Tässä on koulun seinään maalattu mahonkiootraus kilpikonnankuorikehyksillä. Kehys ei vielä tässä ole ihan valmis.